09125873988

پلی اورتان

پلی یورتان و کاربرد آن در گرداننده مخزن

پلی یورتان برای اولین بار در سال 1849 ساخته شد. در آن سالها، ورتز و هافمن واکنشی را نشان دادند که شامل ایزوسیانات و ترکیب هیدروکسیل بود. در سال 1937، دکتر اتو بایر این واکنش را با استفاده تجاری تطبیق داد. قبل از این دوره، نایلون که برای استفاده در دنیای صنعتی ترجیح داده شده بود، به تدریج با پلیمرهای اورتان بر پایه پلی استر جایگزین شد. با شروع جنگ جهانی دوم، کاهش استفاده از مواد اصلی مانند لاستیک به دلیل محدودیت منابع، امکان توسعه مواد پلی اورتان برای الیاف، فوم و پوشش را فراهم کرد.

پلی یورتان ها که امروزه در تولید بسیاری از محصولات در فضاهای زندگی ما مورد استفاده قرار می گیرند و یکی از مهم ترین طبقات پلیمری را تشکیل می دهند، در گروه پلیمری دسته بندی می شوند که در ساختار خود دارای گروه های دی ایزوسیانات و دیول به نسبت ها و ترکیب های مختلف هستند. دلیل اینکه پلی یورتان ترجیح داده شده ترین ماده در گروه پلیمر است این است که از مونومرهای مایع با استفاده از فرآیندی بدون کار با نیاز انرژی کم به دست می آید. همچنین یک گروه محصول مشترک را تشکیل می دهد، از الاستومرهای نرم و خطی تا فوم های ترموست سفت. پلی یورتان از واکنش پلیول با دی ایزوسیانات در حضور کاتالیزورها و مواد افزودنی مناسب تشکیل می شود.

فوم پلی یورتان (PU) چیست، چرا از آن استفاده می شود؟

فوم پلی اورتان از مخلوط کردن سیستم های پلی یورتان با سرعت معینی به دست می آید. این ماده برای ایجاد عایق حرارت، صدا یا رطوبت  بالا استفاده می شود.

انواع فوم پلی یورتان

انواع مختلفی از فوم های پلی یورتان بر اساس ویژگی هایی مانند سختی، انعطاف پذیری و بافت سطحی وجود دارد. می توان آن را در اشکال و اندازه های دلخواه تولید کرد که آن را به یک کاربرد بسیار رایج تبدیل کرده است. فوم های پلی یورتان از نظر ساختاری به فوم های پلی اورتان سفت و سخت، فوم های پلی یورتان انعطاف پذیر، فوم های پلی اورتان نیمه سخت، فوم های پلی اورتان الاستومری تقسیم می شوند.

تفاوت بین فوم پلی یورتان انعطاف پذیر و فوم پلی اورتان سفت و سخت چیست؟

فوم های پلی یورتان انعطاف پذیر (PUR) کوپلیمرهایی با سلول باز، شیمیایی یا فیزیکی فوم دار هستند که توسط دی ایزوسیانات حاوی دو یا چند گروه -NCO و پولیول حاوی دو یا چند گروه -OH که توسط گروه های یورتان به هم مرتبط شده اند تشکیل می شوند. آنها همچنین می توانند به عنوان فوم های پلی یورتان سلول باز با خاصیت کشش و تغییر شکل محدود تعریف شوند. فوم های پلی یورتان انعطاف پذیر علاوه بر راحتی بسیار سبک و قوی هستند. آنها در بسیاری از صنایع مختلف، به ویژه تختخواب، مبلمان و بخش های خودرو استفاده می شوند.

فوم های پلی یورتان سفت و سخت دارای ضریب هدایت حرارتی (لامبدا) بسیار پایین تری نسبت به سایر مواد عایق مانند چوب، پشم سنگ و پلی استایرن هستند، به دلیل محتوای سلول بسته بالا و گازهای عایق موجود در آنها. بنابراین عایق حرارتی فوم های پلی یورتان سفت و سخت بسیار بالاتر از سایر مواد عایق است. در بسیاری از صنایع مختلف از عایق کاری حرارتی ساختمان ها، بخاری ها و کولرها گرفته تا تولید محصولات شبیه سازی چوب برای اهداف تزئینی استفاده می شود.

پلی اورتان گرداننده مخزن

پلی اورتان در چه صنایعی استفاده می شود؟

طیف گسترده ای از دی ایزوسیانات ها و پولیول را می توان در تولید پلی یورتان استفاده کرد که این امکان را برای طیف گسترده ای از محصولات فراهم می کند تا نیازهای کاربردهای خاص در بسیاری از صنایع مختلف را برآورده کنند. علاوه بر این، می توان آن را به راحتی به صورت فیزیکی پردازش و شکل داد و دارای ساختاری سفت و انعطاف پذیر است که امکان استفاده معمول در مناطق صنعتی را فراهم می کند.

فوم های پلی اورتان دارای ضریب هدایت حرارتی پایینی هستند. بنابراین فوم های پلی اورتان عایق بسیار خوبی را ارائه می دهند. بیشتر از محصولات معمولی به عنوان یک ماده عایق در بسیاری از بخش ها، از جمله نگهداری مواد غذایی در صنعت تبرید، مصرف انرژی و گرما در ساختمان ها ترجیح داده می شود.

دلیل اصلی ترجیح بیشتر مواد پلی یورتان نسبت به محصولات معمولی این است که محصولاتی با خواص بسیار متفاوت، در اشکال و اندازه های مختلف از طریق تغییر در مواد اولیه و نسبت های مورد استفاده به دست می آیند.

برخی از صنایع پرکاربرد پلی یورتان:

  • کفش
  • ساخت و ساز و عایق کاری
  • مبلمان
  • صنعت خودرو
  • صنعت گرمایش و سرمایش
  • صنعت هواپیماسازی
  • صنعت دفاعی
  • محصولات پزشکی
  • فناوری بسته بندی

چرا چرخ های پلی یورتان؟

چرخ های پلی یورتان یک روکش چرخ محبوب برای استفاده در چرخ‌های صنعتی است. از کاهش نویز گرفته تا مقاومت آنها در برابر خوردگی، دلایل بسیار خوبی برای انتخاب چرخ های پلی اورتان برای کاربردهای خاص ریخته گری وجود دارد. 

مهمترین دلایل برای استفاده از پلی یورتان به جای لاستیک:

1- کاهش نویز

چرخ‌های پلی‌اورتان به دلیل بی‌صدایی در عملکرد در مقایسه با چرخ‌های سخت‌تر مانند فولاد یا چدن، انتخابی محبوب در کاربردهای صنعتی هستند. پلی یورتان به عنوان ضربه گیر عمل می کند. همچنین برجستگی های سطوح ناهموار را جذب می کند. هنگامی که مقررات OSHA وارد عمل می شود، استفاده از پلی اورتان به جای چرخ های فولادی یا چدنی می تواند به طور قابل توجهی سطح سر و صدا را کاهش دهد تا به محافظت از شنوایی کارمندان شما کمک کند

قابلیت تحمل بار

در مقایسه با لاستیک، از چرخ های پلی اورتان نیز برای ظرفیت تحمل بار استفاده می شود. پلی یورتان می تواند ظرفیت باربری بیشتری را فراهم کند و در عین حال مزایای آج لاستیکی مانند کاهش نویز، جذب ضربه و محافظت از سطح تماس را فراهم کند.

چسبندگی و کشش بهتر

یکی دیگر از مزایای چرخ پلی اورتان در کاربردهای صنعتی، ضریب اصطکاک مواد است. این مقدار نسبت نیروی اصطکاک بین دو جسم و نیرویی که آنها را به هم فشار می دهد را توصیف می کند. سطوح زبرتر ارزش موثر بالاتری دارند در حالی که سطوح صاف تر به دلیل اصطکاک که هنگام فشار دادن به یکدیگر ایجاد می کنند، مقادیر کمتری دارند.

پلی اورتان معمولاً یک ماده چسبنده است، بنابراین ضریب اصطکاک بالاتر آن می تواند به جلوگیری از لغزش ناخواسته قطعات کمک کند. یک نکته مهم به عنوان روکشی می تواند برای مواد چرخ سخت تر مشکل ایجاد کند. پلی اورتان همچنین کشش عالی را برای چرخ های محرک فراهم می کند و به کاهش بار روی چرخ برای دستیابی به نیروی محرکه مطلوب کمک می کند.

خرید پلی ارتان گرداننده مخزن

مقاومت در برابر خوردگی

انواع مختلفی از پلی یورتان ها وجود دارد که سطوح مختلف مقاومت در برابر محیط یا شرایط خاص دارند. به عنوان مثال، مواد شیمیایی، حلال ها یا حتی آب در محیط های مرطوب یا مرطوب، پلی یورتان های خاصی در مجاورت آب شکسته یا خورده نمی شوند. در شرایطی که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مشکل ساز است، می توان از نوع دیگری از پلی اورتان برای افزایش عمر چرخ استفاده کرد.

چرخ های پلی اورتان مزایای زیادی در کاربردهای مختلف و بویژه چرخ صنعتی دارند و دلایل بالا برخی از محبوب ترین آنها را مورد بحث قرار می دهد. پلی یورتان ها می توانند در برابر خوردگی مقاومت کنند و صدا را کاهش دهند، در حالی که موادی را فراهم می کنند که می تواند ظرفیت زیادی را تحمل کند. تغییر به چرخ پلی اورتان می تواند تأثیر چشمگیری بر موفقیت عملیات شما داشته باشد.

بازسازی چرخ های پلی یورتان

گروه رهاورد سازه اراک با توجه به داشتن تجهیزات صنعتی بروز، دانش فنی لازم و متخصصین خبره، تولید و ریخته گری انواع چرخ های پلی یورتان مخزن گردان را در این مجموعه با بهترین کیفیت انجام می دهد همچنین بازسازی و تعمیر روکش های چرخ های پلی یورتان نیز به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت در این مجموعه انجام می پذیرد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و توسعه از آواندا